Оценка на нематериални активи

Оценка на нематериални активи от лицензирани независими оценители с богат опит в областта.

Оценка на нематериални активи

IP Consulting предлага услуги, консултации и изготвяне на оценка на нематериални активи  – авторски и сродни права, права върху обекти на индустриална собственост.

Това също са търговски марки, патенти за изобретения, полезни модели, промишлен дизайн, сортове растения, породи животни.

А също и  други фактически отношения, ноу хау, от лицензирани независими оценители с опит в областта.

Класификация на оценките на нематериални активи

  • В зависимост от правната защита нематериалните активи могат да бъдат:
  • патенти – за открития (изобретенения) е предоставят права, които позволяват изключително ползване или лицензиране за определен период. Патентите защитават открития като продукти, процеси или технологии. 
  • полезни модели – технически решения с практически ползи. Обикновено са открития, които имат функцуоналност, но може да не отговарят на изискванията за патент. Защитата за тях е чрез сертификат и за по-кратко време.
  • индустриални дизайни – видимият външен вид на продукт или на част от продукт, като например форма, цвят, орнаменти. Правната защита гарантира, че други не могат да използват, копират или имитират дизайна без разрешение. 
  • търговски марки – символи, логота, имена или фрази, които изтъкват стоките или усугите на копманията. Чрез тях се изгражда разпознаваемост за марката и клиентска лоялност.
  • авторски права – защита за оригинални творчески произведения в сферата на литературата, музиката, софтуерите и художествените творчества. Предоставят се изключителни права за възпроизвеждане и разпространение. 
  • търговски тайни – включва конфиденциална бизнес информация, като например формули, процеси и стратегии, които осигуряват на компанията конкурентно предимство. За разлика от патентите, този тип активи не се обявяват публично.
  • В зависимост от връзката на нематериалните активи с бизнес операции:
  • технологични – софтуери (приложения или системи, развити за собствено ползване или комерсиализация), бази даннни (стрктурирани данни, които осигуряват конкуретно предимство), технологино ноу-хау (експертни умения или методи, които са важни за оператината ефективност).
  • художествени – филмови библиотеки (колекции от продуцирани филми с продължаващ потенциален приход), музика и издателски права (хонорари от книги, музикални композиции и други съдържания). 
  • В зависимост от начина на придобиване на нематериалните активи:
  • вътрешно генерирани – развити в рамките на организацията, като например собствени технологии или разпознаваемост на марката.
  • придобити – закупени от външни източници, често са получени като част от придобит бизнес, като съществуващи патенти.

Методи за оценяване на нематериални активи

Колкото до методите за оценяване на нематериалните активи, според  архивите на блога на Харвардския университет съществуват следните различни методи – разходен метод, пазарен метод и приходен метод. 

  • разходен подход – изчислява стойността на актив, основавайки се на разходите, предизвикани за неговото създаване или заменяне. Този метод е подходящ за използване, когато лиспва пазарна информация или продуктът е уникален. Съдържа изличсляването на разходите за развиването на копие на продукта или на подобен продукт със същите ползи. Включват се разходите за научноизследователска и развойна дейност (R&D), за подаване на патенти и всички свързани разходи за труд и материали. Този подход, обаче не е способен да вземе предвид бъдещите икономически ползи, които активът може да донесе. В някои случаи това може да доведе до подценяване.
  • пазарен подход – преценява стойността на актив спрямо пазарните цени на подобни активи. Методът разчита на сравними транзакции или активи, за да установи пазарно-ориентирана стойност. Например, ако фирма придобива патент, стойността нна подобен патент, който е продаден или лицензиран в скорошен период може да бъде използвана като бенчмарк за оценяването. Недостаъкът на този метод се изравя при липсата на публично достъпни данни за сравними транзакции, още повече при уникални активи.
  • приходен подход – един от най-широко разпространените подходи за оценяване на нематериални активи. Изчислява стойността, основавайки се на бъдещите икономически ползи очаквани от актива. Обикновено тез ползи са представени чрез прогнозирани бъдещи парични потоци, които се дисконтират използвайки подходящ дисконтов процент, за да се достигне до настоящата им стойност. Двете главни техники на този метод са метода за освобождаване от хонорар, използван за интелектуална собственост като търговски марки и патенти (изчисляа хонорара, който трябваше да бъде платен, ако компанията не притежаваше патента) и метода на свръхпечалба, използван за активи пряко свързани с печалбите на компанията.