Промишлен дизайн

Регистрация на промишлен дизайн и запазване на изключителното право върху външния вид на продукта. Защита от копиране и имитация.

Промишлен дизайн

IP Consulting предлага следните услуги в областта на промишления дизайн:

  • Съдействие при регистрация на промишлен дизайн в България.
  • Съдействие и представителство при регистрация като дизайн на Общността.
  • Регистрация в трети държави (IP Consulting® извършва регистрация на дизайн в над 70 държави в целия свят).
  • Представителство в процедури по заличаване или отменяне регистрация.
  • Правоприлагане, защита при нарушения на права.
  • Проучвания и анализи .
  • Консултации и сделки с регистрирани дизайни (прехвърляне, лицензиране, продажба, съсобственост).
  • Защита от копиране и имитация.

Повече информация относно възможността за регистрация на промишлен дизайн за целия Европейски съюз, вижте в Дизайн на Общността.

Промишлен дизайн

Сред различните форми на интелектуална собственост промишленият дизайн e основен елемент в защитата на естетическите аспекти на продуктите. 

Дефиницията за индустриален дизайн според Световната организация за интелектуална собственост (WIPO – https://www.wipo.int/portal/en/index.html), е “декоративният или естетическият аспект на предмет“. Това може да се отнася за външен вид на продукт, включително неговата форма, конфигурация, модел, цвят или повърхностни орнаменти. Индустриалният дизайн не се отнася до техническите или функционалните характеристики на продукта, а по-скоро до неговата визуална привлекателност.

“Всеки продукт (включително и части от него, които са предназначени за сглобяване в съставно изделие, комплект или композиция от изделия), който е получен по промишлен или занаятчийски начин, може да бъде регистриран като промишлен дизайн. Могат да бъдат регистрирани като промишлен дизайн опаковки, графични символи и печатни шрифтове.” (Промишлен дизайн, n.d.)

 

“Не може да регистрирате като промишлен дизайн компютърни програми (които не се считат за продукт по смисъла на закона) и дизайн, който противоречи на обществения ред и на добрите нрави. Не е възможна регистрацията на дизайн, чиито особености не се основават на външния му вид, а само на техническите му функции, както и на дизайн, чиито особености са обусловени от необходимостта продуктът, към който е включен или към който е приложен дизайнът, да бъде механически свързан или поставен във, около или срещу друг продукт така, че и двата продукта да изпълняват функциите си, с изключение на дизайн, чиято цел е да направи възможно мултиплицирано сглобяване или свързване на взаимно заменяеми продукти в модулна система.”

Критерии

Двете основни характеристики, които трябва да съдържа продуктът, за да отговаря на изискванията за регистрация на промишлен дизайн са :

  • новост – да няма друг идентичен дизайн, станал общодостъпен някъде по света преди датата на заявяване.
  • оригиналност – да създава различно цялостно впечатление у информирания потребител от това, което създава друг дизайн, станал общо достъпен по-рано.

Правата, които предоставя регистриран промишлен дизайн на своя притежател са изключителни и включват правото да произвежда дизайна, да го предлага на пазара, за който важи обхвата на защитата, да забранява на трети лица да го използват или копират без негово съгласие и други. Защитата и правата върху промишлен дизайн са териториални и регистрацията може да бъде направена на национално, европейско или международно ниво. В зависимост от нивото на регистрация се променя и териториалия обхват на защитата. Промишления дизайн заявен на европейско ниво в Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост се нарича дизайн на общността.

Процедура

Процедурата по регистриране на индустриален дизайн в България се състои от следните стъпки (Процедура по заявяване, n.d.):

  • Иницииране на услугата – подаване на заявка за регистрация по един от следните начини: 
  • директно в Патентното ведомство на специално обособена за това регистратура;
  • чрез лицензиран пощенски оператор;
  • чрез комуникационно средство, предаващо факсимиле;
  • по електронен път на електронния адрес за кореспонденция на Патентното ведомство;
  • чрез портала за електронни административни услуги на Патентното ведомство.
  • Датиране на заявката – заявката се предава на специализирана дирекция, в която експерт извършва проверка на заявката. Ако проверката е успешна, заявката се вписва във Входящия регистър на Патентното ведомство зa заявките за дизайн.
  • Проверка на платени такси – ако при подаване на заявлението не е приложен документ за платени такси, заявителят получава едномесечен срок за плащане на таксите.
  • Формална експертиза – в срок от 2 месеца след предоставяне на документ за платени такси се извършва проверка за изпълнението на изисквания към нормативната уредба към заявката.
  • Проверка за връзка с претендирания приоритет – проверява се дали претенцията за приоритет е направена съгласно законовите изисквания.
  • Експертиза по същество – проверява се дали заявеният дизайн отговаря на критериите, посочени от закона. 
  • Регистрация и публикуване – когато се вземе решение за регистрация  на дизайна, в срок от 1 месец се издава и свидетелство за регистрация.

Ако дизайнът бъде регистриран, срокът на защита е 10 години от датата на подаване на заявката. Регистрация  може да бъде подновявана за три последователни периода, всеки с продължителност от 5 години, но максималната продължителност на регистрацията не може да надвишава 25 години.

 

Източници на информация

https://www.mi.government.bg/general/promishlen-dizain/

https://www.bpo.bg/bg/obekti/promishleni-dizayni/pd-protsedura-po-zayavyavane

Вижте също Граничен контрол, Нелоялна конкуренция и Защита на потребителите.