Търговска тайна

Услуги и продукти в сферата на търговската тайна. Опазване и защита на търговската тайна. Защита на конфиденциална информация.

Търговска тайна

IP Consulting предлага следните услуги в сферата на търговската тайна:

  • Анализ на дейността на дружеството и формиране на препоръки за опазване на търговската тайна.
  • Разработване на правила и процедури за опозване на търговската тайна.
  • Преследване на нарушетели на фирмената търговска тайна.

    Видове търговски тайни и мерки за защита

    “Търговските тайни са права на интелектуалната собственост върху конфиденциална информация, която може да бъде продадена или лицензирана.” (WIPO, n.d.). Съществуват различни видове търговски тайни. Едни от най-често срещаните са:

    • формули и рецепти – един от най-известните примери за търговска тайна представляват рецептите на различни продукти. Това включва съставки и формули за производство, химически съединения, рецепти за хранителни продукти. Например рецептата на Coca-Cola е търговска тайна, пазена вече над един век. 
    • производствен процес – компаниите често имат специализирани техники на производство, които са неразделна част от техните операции. Пример за това са методите за производство на уникални продукти. Също считани за търговска тайна могат да бъдат методите за увеличаване на продуктивността и ефективността на процесите. Тези процеси могат да бъдат механични, химични или софтуерни.
    • клиентски списъци и данни – информация, засягаща клиентите, която може да бъде изключително ценна (списък с контакти, клиентски навици, виждания за клиентски нужди). Фирмите запазват такъв вид информация в тайна с цел да попречат на конкуренцията да получи достъп до техния пазар. Същото се отнася и за информацията, свързана с доставчиците (източници на ресурси материали, верига за доставки и т.н.)
    • маркетинг стратегии – използваните от компаниите планове, методи и техники за реклама и продажба на продуктите си. В това число се включват също и ценови стратегии, пазарни проучвания и др.
    • софтуерен код – в някои сфери, като технологичната индустрия, фирмите притежават собствени софтуер или алгоритми, които често са търговски тайни. Тези елементи могат да донесат конкурентно предимство чрез функционалност, ефективност или иновационност.
    • проекти и чертежи – в сферата на строителството, плановете и чертежите са важни активи, които могат да съдържат собствени елементи с продуктова спецификация или уникален структурен дизайн.
    • комбинирана информация – включваща комбинации от различни елементи, които по себе си са публични, но комбинацията им е запазена тайна. 

     

Ключовите мерки

  • Ключовите мерки, които притежателите могат да предприемат за предпазване на търговска тайна (Trade Secrets: Managing Confidential Business Information, 2021, #) са следните:
    • технически мерки за защита – търговските тайни следва да се съхраняват на места, където достъпът е ограничен, като например архиви, сейф или електронни пространства с поне две нива на сигурност. Добре е да се обърне внимание също на антивирусни софтуери и съхраняване на електронна информация допълнително и на твърд диск. 
    • споразумения за конфиденциалност – представлява договор, който задължава служителите, изпълнителите и бизнес партньорите да запазят конкретна информация в тайна. Нарушаването на такова споразумение може да доведе до правни мерки.
    • споразумения за неконкуриране – задават определен период от време, в който  не е позволено на служители или партньори след напускане на компанията, да работят за конкурент или да разкриват конкретна информация. Такава клауза може да бъде включена като част от договор или в отделно споразумение между страните. 
    • споразумения за непривличане – чрез тях служителите се съгласяват, че няма да привлекат клиентите на компания за собствени цели или такива на конкурент. Такива споразумения са полезни в сфери, където броя на клиентите е ограничен. Могат да се добавят като клауза в договор или да бъдат в отделно споразумение.
    • обучение на служители – важна част от процеса е служителите да бъдат информирани и обучени относно търговските тайни на организацията, в която се намират. Те трябва да знаят как да се справят с конфиденциална информация, как да я пазят в тайна, как да се отнасят с конфиденциалната информация и извън границите на организацията.
    • управление на документите – обозначаване на документи, съдържащи конфиденциална информация, за да бъде по-ясно възприета от служителите чувствителността на информацията.