Какво е нелоялна конкуренция и как да се защитите. Продукти и услуги за защита от нелоялна конкуренция.

Услуги
Услугите, които предлагаме са:
- Консултации в областта защита от нелоялна конкуренция.
- Представителство пред Комисия за защита на конкуренцията.
- Представителство пред Върховен административен съд по дела с предмет обжалване на решения на Комисията за защита на конкуренцията.
- Представителство пред Софийски окръжен съд по дела свързани със защитата при нелоялна конкуренция.
Нелоялна конкуренция
Нелоялна конкуренция е всяко поведение в бизнеса, което противоречи на търговските практики и причинява вреда на другите, обикновено чрез предизвикване на объркване или измама. Практиките, попадащи в тази категория, могат да бъдат не само вредни за участниците на пазара, но също така да нарушат доверието на потребителите.
“Нелоялна конкуренция по смисъла на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) е всяко действие или бездействие при осъществяване на стопанска дейност, което е в противоречие с добросъвестната търговска практика и уврежда или може да увреди интересите на конкурентите” (Комисия за защита на конкуренцията)
Комисията за защита на конкуренцията в Република България прилага Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК).
Форми на нелоялна конкуренция
Увреждане на доброто име на конкурента
(чл. 30 от ЗЗК) – “Увреждане на доброто име на конкурент ще е налице, когато се твърдят или разпространяват неверни сведения, както и чрез представяне на факти в изопачен вид за самия конкурент или за предлаганите от него стоки или услуги”;
Въвеждане в заблуждение по отношение на съществени свойства на стоките или услугите (чл.31 от ЗЗК)
“За въвеждане в заблуждение може да се говори, когато конкурент представя свои собствени стоки или услуги, при което им приписва несъществуващи свойства или прикрива техни недостатъци”;
Заблуждаваща реклама (чл. 33, във връзка с чл. 32 от ЗЗК)
“Заблудата, която възниква, може да е по отношение на характеристиките на стоките или услугите; цената или начина на образуването й; условията за доставка или изпълнение; както и по отношение на данните за рекламодателя или рекламиращия”;
Сравнителна реклама (чл. 34 от ЗЗК) “
сравнява обективно една или повече характерни черти на стоките или услугите, които са съществени, сравними и представителни за тях, включително и техните цени”;
Имитация (чл. 35 от ЗЗК)
“Закрилата обхваща както защитени обекти на интелектуалната собственост (ал. 2 – фирма, марка или географско означение), така и останалите характерни белези (ал. 1 – външен вид, опаковка, маркировка, наименование или други), които могат да доведат до заблуждение относно произхода, производителя, продавача, начина и мястото на производство, източника на придобиване или използване, количеството, качеството, естеството, потребителските свойства и други съществени характеристики на стоката или услугата”;
Нелоялно привличане на клиенти (чл. 36 от ЗЗК)
“Забраната обхваща всяко нелоялно действие, насочено към привличане на клиенти на конкурент/и. Това могат да бъдат всякакви действия в противоречие с добросъвестната търговска практика, които въздействат върху обективната преценка на клиентите, в резултат на което се прекратяват или нарушават сключени договори или се препятства сключването на такива с конкурент”;
Узнаване, използване или разгласяване на производствена или търговска тайна (чл. 37 от ЗЗК) –
“Забранено е узнаването, използването или разгласяването на производствена или търговска тайна в противоречие с добросъвестната търговска практика (ал. 1). Забранено е също така и използването или разгласяването на търговска и производствена тайна, и когато тя е узната или съобщена при условие да не бъде използвана или разгласявана (ал. 2)”.
“Ако нарушите правилата на ЕС за конкуренция, може да бъдете глобени с до 10% от вашия годишен оборот в световен мащаб. В някои страни от ЕС управителите на нарушаващи правилата предприятия могат да понесат тежки наказания, включително затвор.” (Европейска комисия)
Санкциите за нелоялна конкуренция варират значително в зависимост от юрисдикцията и естеството на нарушението. С цел предотвратяване на бъдещи нарушения се налагат глоби.
“КЗК определя основния размер на санкцията въз основа на стойността на продажбите, реализирани от предприятието на територията на определения съответен и/или засегнат пазар, през последната финансова година от участието му в нарушението.” (Методика за определяне на санкциите и глобите, налагани по Закона за защита на конкуренцията, чл.9, (1))