Търговска марка – териториален характер на закрилата

Закрилата на търговската марка става чрез нейната регистрация.

Регистрацията има териториален характер, тоест защитата се ограничава до територията, където е резлизирана регистрацията.

Какво означава това?

Ако имате бизнес интереси  и оперирате с марката си на територията на Република България – регистрирате марката си пред местното ведомство за индустриална собственост. В България това е българското Патентно ведомство.

Ако имате бизнес я България, но и в поне още една държава-членка на ЕС или имате близки планове за разширяване на бизнеса си в поне още една държава на ЕС – за Вас най-подходяща е регистрацията на Европейска марка – търговска марка на европейския съюз, която ще има единно действие на територията на съюза в цялост. Ведомството, което е компетентно за тази регистрация е Ведомството за закрила на интелектуалната собственост на ЕС (European Union Intellectual Property Office), което е със седалище в Аликанте, Испания.

Ако бизнесът Ви е ситуиран в България и се развива или ще се развива в България и трети държави извън ЕС. Вие следва да защитите марката си в България и в държавите, където реализирате или ще реализирате бизнес. Стратегията за закрила в този случай може да включва или няколко национални марки – във всяка от държавите от интерес или една национална марка в България и регистрация ма марка по международен ред, което е систем, която улеснява управлението ма регистрацията в няколко държави чрез единна процедура по подаване на заявка. Коя процедура е най-подходяща за Вас  – това зависи от конкретмите държави, където Ви е нужна закрила, тъй като това е фактора, който решава и кой от двата подхода е по- икономически изгоден.

Какво е важно да знаете?

За бизнеса е важно да има предвид и да е наясно, че изключителни права върху една търговска марка се постига само чрез регистрацията на марката пред компетентните институции.

Регистрацията има териториален характер, тоест защитата на една марка на дадена територия не Ви защитава извън нея. Напълно възможно и често срещано е притежателите на една и съща марка в различни държави да са различни лица.

Какво трябва да направите?

При избора Ви за марка, с която да идентифицирате бизнеса, услугите и стоките си, следва да защитите тази марка навсякъде, където я използвате или ще я използвате.

Екипът на IP CONSULTING е специализиран в създаването на успешни стратегии за закрила на Вашата марка във всяка трета държава, като доброто познаване на вариантите за постигане на тази закрила ще Ви гарантира избора на най-подходящ за Вас вариант с най- добри шансове за успех и ценова ефективност.