Адв. Аглика Иванова пред вестник Капитал:
„В България има и случаи, когато едно лице регистрира на свое име 30-40 западни марки, които не са заявени“, обяснява Аглика Иванова, адвокат в консултантската агенция IPConsulting, специализирана в защита на търговски марки, патенти, авторски права и интелектуална собственост. Всичко това е възможно след влезлите в сила през 2011 г. промени в Закона за марките и географските означения, които задължават
притежателите на марки сами да следят за правата си.
„Няма законово изискване производителите на продукти, търговците и бизнесът като цяло да запазват марки на всяка цена, но моето лично виждане е, че това е задължително и засяга както по-големите, така и по-малките бизнес оператори. Регистрирането на марка трябва да става още със създаването на бизнеса“, казва Аглика Иванова. По думите ѝ, проблемите обикновено настъпват, когато малкият бизнес става голям. „Дори да си ползвал една марка дълги години, ако някой иска да я има и я заяви преди теб, той става нейн собственик и може да забрани на всеки да я ползва“, обяснява адвокат Иванова. Реалните собственици по думите ѝ трябва да следят сами дали марката им се е ползвала недобросъвестно, а опозицията е единственият механизъм, с който това може да се предотврати. Услуги за наблюдение на марки се предлагат и от частни компании.
Парадоксалното на българския пазар е, че докато таксата по регистрация на една марка е 190 лв., разходът по нейната опозиция е 400 лв. „В европейското законодателство не е така, ако заявката на марка струва 850 евро, опозицията е 320 евро“, дава пример Иванова.
Доколкото за случая между двете компании за сватбени рокли, адвокатът определя това като акт, който легитимният бизнес не трябва да си позволява.
С пълния текст на статията във вестник Капитал можете да се запознаете ТУК.